sunnuntai 13. lokakuuta 2013

Fall Break: Springfield, MO + jotain koulujuttuja

Meillä oli viime viikolla midterm kokeet ja niistä selvittiin kunnialla :) Espanjasta oon täällä saanut tosi hyviä arvosanoja, kaikesta vähintään 95/100, mutta se kurssi ei kyllä ihan mun tasoa olekaan. Halusin siis vaan pitää kieltä yllä ja niin..päästä mahdollisimman vähällä espanjan suhteen. Keskityn täällä enimmäkseen enkkuun ja päätös on tuntunut edelleen oikealta. Teaching Techniques -kokeesta tuli sellaset 100/115 ja olen tosi tyytyväinen. Kirjallisuuden kurssilla meillä on ollu jo vaikka mitä kirjoitelmia, mutta ope ei ole palauttanut niistä yhtäkään! Täytyypä taas vaan todeta, että ehkä se on joku kulttuuriero. Mutta kai nekin ihan kivasti on mennyt :)

Vikan kotikokeen palautin keskiviikkona ja siitä alkoikin sitten syysloma, jes! Tällä kertaa haluttiin tehdä "vähän" jotain erilaista, joten mentiinkin sitten koko lomaksi luonnon helmaan; luvassa telttailua ja patikointia! Suuret kaupungit ei olisi napannut sitten yhtään, joten suunnaksi otettiin Springfield, Missouri. Kyseessä oli järkätty reissu à la Campus Christians. Tämä on siis uskonnollinen järjestö, mutta mikäs täällä ei sellainen olisi, Bible Belt -alueella kun ollaan. Mitään sen suurempia jeesusjuttuja ei kuitenkaan matkaan kuulunut, joten päätettiin sitten lähteä heidän kanssaan reissuun. Plus se, että hintaa koko matkalle tuli vain 85$ ja siihen kuului ihan kaikki; kuljetus, majoitus, ruoat, ja aktiviteetit.

Lähdetiin matkaan torstaina 7:00 aamulla matka kesti n. 4,5h. Se meni kuitenkin yllättävän nopeesti ja sitten oltiinkin jo perillä. Meillä oli hetki aikaa tutustua paikkaan ja sitten syötiin yhdessä lounasta. Sen jälkeen vaihdettiin vaatteet ja lähdettiinkin jo ekalle retkelle; luolaan! Varustukseen kuului huonot vaatteet ja kengät, hanskat, taskulamppu, vesipullo ja kypärä. Aattelin, ettei siellä vaatteet nyt likaiseksi mene, mutta toisin kävi :D Luolassa oli pilkkopimeää ja se teki siitä vielä coolimpaa. Se oli melko iso, joten kesti jonkin aikaa kävellä ja kiipeillä siellä. Luolan perältä löytyi pieni, just ja just ihmisen mentävä kolo, joka johti toiseen "huoneeseen". Jännittävää :)

Hyvää huomenta, klo. 6:45. Kohta mennään :)
Perillä! Suomi ja Intia edustaa
Täydellinen paikka meidän teltalle!
Löytyi, sinne! :)
Siellä kiipeillään...

Me selvittiin, vaatteet ei. Onneks ei ollu omat!
"Kotona" meitä odottikin jo päivällinen kun palattiin luolalta. Ennen ruokailua ehdittiin onneks laittaan teltta pystyyn kun oli vielä valoisaa. Sit kun saatiin kaikki kondikseen nii oli kiva istua alas ja nauttia ruoasta :) Sen jälkeen mentiin ulos sytyttämään notski ja paahdettiin vaahtiksia :p Jenkeillä on tapana paahtaa vaahtokarkki nuotiolla ja sitten laittaa se keksin väliin, jonne lisätään myös suklaata. Tän herkun nimi on S'more ja oli kyllä hyvää! Nimi tulee sanoista some more, koska se on vaan niin hyvää, että yksi ei riitä...

Seuraavana päivänä olikin tiedossa semmonen 6 tunnin patikointi! Aamulla kömmittiin teltasta aamiaispöytään joskus 7 aikaan ja samalla tehtiin myös eväsleivät ym mukaan pitkää päivää varten. Päivä alkoi tosi kivasti ja kaikki oli intoa täynnä! Ryhmä jaettiin kahtia ja molemmille ryhmille annettiin mukaan kartta ja kompassi. Meidän ryhmän ekana kohteena oli luola ja meidän oppaamme piirsi karttaan rastin, josta paikka pitäisi löytyä. Noh, me lähdimme sitten innolla suunnistamaan ekalle rastille, jota päädyttiinkin etsimään seuraavat 6 tuntia...Kävi sitten ilmi, että meidän oppaamme ei ollut käynyt kyseisessä metsässä kuuteen vuoteen ja taisi piirtää rastin ulkomuistista. Siellä sitten pyörittiin etsimässä tätä mystistä luolaa koko päivä eikä löydetty yhtään mitään. Saatiinpahan ainakin hyvät naurut ja urheiltiin koko päivä! Mentiin koko päivä positiivisella asenteella ja kaikille jäi hyvä mieli :)

Vikana päivänä käytiin vielä tsekkaamassa pari kivaa paikkaa ennen lähtöä. Päivä oli vähän sateinen, mutta se ei meitä haitannut. Tuli oikeestaan aikas ihana fiilis pienestä sateen ropinasta ja luonnossa samoilemisesta, muistutti niin paljon Suomen syksyä, mikä onkin mun lemppari vuodenaika :)

Oho, tulipas tästä pitkä postaus. No eipä se mitään :) Huomenna onkin maanantai ja paluu arkeen, joten ihanaa alkavaa viikkoa kaikille. Loppuun on ihan pakko laittaa linkki biisistä, joka soi täällä Pittsburgissa jatkuvasti!! Niiiin Kansas meininki...